Stress verlagen? Ga vertragen!

Hoe verminder je je stresslevels op een concrete manier? Door het helpen neutraliseren van je cortisolspiegels (stresshormoon) kan je autonome zenuwstelsel zich herstellen en voel je je rustiger. Lees in dit artikel een aantal tips voor hoe je dat doet. 

Stap één is: je hier bewust van te worden. Hier is winst te boeken, want het is een glijdende schaal. Om deze reden is het belangrijk dat er tegenover stress altijd voldoende rust en herstel staan (denk hierbij ook en vooral aan energiegevers). Plan rust in als dagactiviteit, net als andere bezigheden, zodat je stresssysteem op adem kan komen en je herstelfuncties en fysiologische disbalans kunnen herstellen en niet verder ontregeld raken. Hier wat tips om praktisch en concreet te werken aan herstelfysiologie bij  stress (en burn out) en aan het activeren van je parasympaticus (ook wel je rempedaal genoemd).

1. Doe eens aan bellenblazen

Bellenblazen; wie wordt er niet gelukkig van? Kun jij het nog herinneren die grote mooie regenboogbellen die je als kind blies? We hebben het allemaal gedaan toen we klein waren. Wat waren jouw succes tips? Nope, ik heb het hier niet over het meest geconcentreerde afwasmiddel. Maar over je ademhaling. Welke tip zou jij aan iemand geven om de meeste, mooiste en grootste bellen te blazen? Juist; een rustige, gedoseerde, lange, regelmatige uitademing. Uitademen is loslaten. Uitademen is rust. Probeer het maar eens. Een goede en gezonde ademhaling oefen je door regelmatig bellen te blazen. Het helpt je om meer aandacht aan je ademhaling te besteden, en bijkomend voordeel het geeft je een instant gevoel van happiness. Dus wat let je? Op naar de dichtstbijzijnde speelgoedwinkel; train je ademhaling, met plezier!

2. Doe níet als RTL Boulevard en DWDD

Kijk je weleens naar RTL Boulevard of keek je weleens De Wereld Draait Door? In korte tijd worden (in het geval van DWDD werden) daar veel onderwerpen in no time behandeld en besproken. Snel, op
tempo en enthousiast praten is daarin leidend. Maar: snel praten geeft een jachtig gevoel. Weleens gemerkt? Hoe snel spreek jij? Wat gebeurt er dan met je adem? Opvallend feitje; we spreken tegenwoordig steeds sneller. Maar wist je ook dat je hersenen tekst het beste begrijpen bij een gemiddelde van rond de 130 woorden per minuut? Door veel denken en doen ga je vanzelf sneller ademen. En van snel ademen ga je je opgefokt voelen. Zo kom je in een vicieuze cirkel van onrust en gejaagdheid terecht. Tijd dus om daar bewuster mee om te gaan en te leren vertragen. Mindfulness en meditatie helpen je daarbij (daarvoor onder dit artikel een geleide, lichaamsgerichte meditatie). Tip: doe vandaag over alles eens twee keer zo langzaam, expres. Lopen, praten, reageren, koken. Kijk eens wat er met je gebeurt… Je wordt er vaak nog productiever (effiënter) van ook. Minder stress? Ga vertragen!

Susanna Reuhl is loopbaanadviseur en burn out coach en oprichter van loopbaan adviesburo 100%IK. Burn out benadert zij praktisch en concreet en vanuit de nieuwste wetenschappelijke inzichten wat betreft de neurofysiologische benadering.

Heb je meer advies nodig om het gebied van stressvermindering? Heb je stress, of een burn out? Doe de Online Masterclass ‘Effectief omgaan met stress’ van STRESSED OUT, gebaseerd op de meest recente inzichten uit de psychologie, fysiologie en neurologie. In 7 weken leer je stress te herkennen, voorkomen én op te lossen. Met oefeningen die wetenschappelijk bewezen zijn, écht helpen en een handig digitaal werkboek.

Veel werkgevers vergoeden deze Online Masterclass, omdat hij valt onder persoonlijke ontwikkeling en stressreductie, vraag bij je werkgever naar de mogelijkheden! Meer informatie over deze Online Masterclass vind je HIER.