Langzamer leven is leuker, en zo doe je dat

Als alles binnen handbereik lijkt, gaan we sneller leven. En dat is niet goed voor ons geluksgevoel. Langzamer leven is leuker. Maar: hoe doe je dat? 

We leven in een wereld waar alles binnen handbereik is. Letterlijk. Want we hoeven onze telefoon maar te pakken en we hebben seks, eten, alcohol/drugs, games, enzovoort. Daardoor is ons brein zo geprogrammeerd dat het denkt dat alles ook meteen NU kan en moet. Waar het aan voorbij gaat is de weg er naartoe. Zonder weg naar je doel is je doel niks waard.

Oftewel: alles wat je NU kan hebben geeft je eigenlijk, deep down, geen voldoening. Het heeft dus nut om ergens voor te moeten vechten of werken. Of in ieder geval om er veel tijd en energie in te steken. Dat levert je zoveel meer waarde, voldoening en zingeving op. En: het neemt de haast weg uit je leven. Een haastig geleefd leven is (lijkt) sneller voorbij. Bovendien geniet je minder, want je bent altijd alleen maar bezig met korte termijn bevrediging.

Daarom helpt het om jezelf soms een aantal (confronterende) vragen te stellen.

1. Hoe zou jij je leven aanpakken als je vandaag besluit geen haast meer te hebben?

2. Want waar haast je je naartoe? Naar je dood? Die komt toch wel, ook zonder haast.

3. Wat zou je echt willen? Als je stopt met rennen?

Leef niet vanuit haast, maar vanuit ontspanning en flow

Het leven voelt zoveel meer ontspannen wanneer de haast uit je leven verdwijnt. Lekker alles op je gemak doen, vanuit ontspanning en flow.

Kies dan de dingen waar je tijd en energie in steekt.

En doe dat wel vol overgave.

Doe die dingen met veel inzet en effort.

Maar wel vanuit rust.

Wees als de schildpad

Leer maar van de schildpad, die uiteindelijk wint van de haas. Misschien ken je de fabel van de Griekse slaaf Aesopus (600 vr Christus) wel: de haas en de schildpad houden een renwedstrijd. De haas rent zich een ongeluk, want ‘hij zal dit vanzelfsprekend wel even winnen’. Onderweg gaat ie even onder een boom liggen, want door warmte en snelheid is hij moe geworden. Aldaar valt hij in slaap en vergeet de tijd. Maar ach, hoe ver kan de schilpad intussen zijn gekomen, met zijn trage tred? Als de haas keihard rent richting het eindpunt, steekt de schildpad nét de finish over, rustig, en met een gelukzalige relaxte glimlach op zijn gezicht.  De schilpad wil nog even napraten, maar de haas, die is te uitgeput om nog te kunnen spreken.

Wees als de schildpad. Doe dingen met toewijding, maar niet vanuit haast. De schildpad heeft onderweg namelijk ook nog heerlijk van het uitzicht kunnen genieten.

Voor een adequate behandeling van stress – helpt bij burn out herstel, doe je de Online Masterclass ‘Effectief omgaan met stress’, gebaseerd op de meest recente inzichten uit de psychologie, fysiologie en neurologie en gemaakt door psycholoog Roos Vader, die bovenstaande artikel schreef. In 7 weken ontdek je wat je kunt doen om stress te herkennen, voorkomen én op te lossen. Met oefeningen die wetenschappelijk bewezen zijn, écht helpen en een handig digitaal werkboek. Meer informatie vind je HIER.

Paul Veth is coach en hypnotherapeut. Door iemand in een hypnotische staat te brengen, helpt hij mensen oude patronen naar nieuwe gezonde patronen herprogrammeren. Op zijn site zie je wat hij voor je kan betekenen. Paul is ook maker van De Patronus podcast. 

LEES DOOR: WAAROM WE MEER MOETEN LUMMELEN EN AF MOETEN VAN TE VEEL PRIKKELS…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *