Hoe doorstaat jouw relatie goed de coronacrisis?

Hoe blijft jouw relatie ook nog goed tijdens de coronacrisis? Jij en je partner zitten 24 uur per dag thuis. Je leeft en werkt fulltime samen en iedere dag voelt nét iets teveel hetzelfde. Hoe houd je je relatie goed in deze tijd? Hoe voorkom je dat je partner als een collega gaat voelen? STRESSED OUT founder Maaike Helmer en psycholoog Roos Vader geven je een paar tips.

Via onze social kanalen én het contactformulier kun je ons vragen voorleggen over over stress, ontspanning of thuis werken in tijden van corona. We kregen van jullie de vraag hoe je je liefdesrelatie leuk houdt in deze tijd waarin je beiden fulltime thuis leeft en werkt. Dit zal voor velen een herkenbare vraag zijn. Waar je normaal gesproken overdag naar je eigen werk ging en ‘s avonds elkaar bijpraatte tijdens het eten, doe je nu opeens alles samen. Het is normaal dat je hier beiden weer opnieuw je draai in moet vinden. Je bent niet elkaars collega, maar elkaars partner. Hoe zorg je ervoor dat je relatie met je partner een fijne liefdesrelatie blijft? Lees onze 6 beste tips hiervoor:

Tip 1: Maak bewust tijd voor de dingen die bij een relatie horen

Als je veel tijd samen doorbrengt, komen er gemakkelijk wat meer irritaties. Minder leuke dingen aan je partner kunnen je makkelijker opvallen of lijken ineens groter. Het is belangrijk om je niet als collega’s, maar als partners te blijven gedragen. Blijf tijd maken voor fysiek contact. Intimiteit zorgt niet alleen voor verbondenheid, maar heeft nog meer bijkomende voordelen. Bij fysiek contact maak je het hormoon oxytocine aan (het ‘knuffelhormoon’) dat ervoor zorgt dat je meer ontspannen, creatief en geconcentreerd kunt zijn. Hierdoor ben je ook beter bestand tegen stress! Probeer ook samen kleine dingen te blijven ondernemen. Maak een wandeling, geef elkaar een massage, verras elkaar met kleine dingen. Kook bijvoorbeeld eens extra uitgebreid voor elkaar, maak het huis gezellig als de ander boodschappen doet of maak een uitgebreide borrelplank. Maak samen plannen voor een nieuw (creatief) project binnenshuis of in de tuin, of bedenk een leuke battle (waarna de verliezer een diner voor de ander bereidt).

Tip 2: Werk in gescheiden ruimtes

Als het mogelijk is, zorg er dan voor dat je overdag beiden een aparte werkplek hebt in het huis. Het liefst een kamer waarvan de deur dicht kan. Hiermee voorkom je dat je de hele dag als collega’s samen aan het werk bent, én geniet je meer van de momenten die er wél zijn samen. Spreek bijvoorbeeld af dat je alleen samen bent in de (lunch)pauzes. Het beste is als je allebei een eigen vaste werkplek hebt, die je ook alléén gebruikt om te werken. Ga dus niet de hele dag werken op de bank of vanuit bed. Dit helpt je om gedurende werktijd je brein meer te richten op het werk. Daarnaast voorkom je daarmee dat je op plekken die bedoeld zijn om te relaxen, zoals het bed of de bank, met je gedachten bij het werk blijft zitten. Je kunt dan een ‘normale’ werkdag aanhouden, die je ook weer kunt afsluiten na werktijd.

Tip 3: Plan tijd in voor jou alleen

Iedereen heeft behoefte aan momentjes voor zichzelf. Jij ook. Jouw partner ook. Het is belangrijk om die momenten te blijven inplannen, ook al kun je momenteel niet in je eentje naar de sportschool, naar een vriend(in) of naar de kapper. Probeer dagelijks alleen een wandeling te maken, alleen te sporten, in de tuin te zitten, een boek te lezen, alleen te bellen of wandel (met gepaste afstand) met een vriendin. Zoek een andere kamer van het huis op (of een goede koptelefoon) en luister naar je favoriete muziek. Plan een skypemoment in met je vrienden en doe spelletjes via skype of praat lekker bij. Wanneer je genoeg tijd alleen doorbrengt, hoef je niet de hele tijd op elkaar afgestemd te zijn.

Tip 4: Spreek behoeftes uit

Nu je je ineens moet aanpassen door je werk digitaal uit te voeren of communicatie met collega’s geheel anders verloopt, is het normaal dat je stresslevel af en toe even omhoogschiet. Probeer die irritaties niet mee te nemen in je relatie. Ga een stukje hardlopen of schrijf je irritaties op. Bedenk vervolgens wat jij nodig hebt en hoe de ander jou daarbij kan helpen. Is het fijn als je meer ruimte krijgt of juist als je partner af en toe meedenkt met je? Communiceer duidelijk waar je behoefte aan hebt naar elkaar. We maken nou eenmaal gebruik van verschillende copingstijlen bij emotionele stress. Vaak ga je automatisch uit van jezelf, soms heb je daarbij niet door wat de behoeften van de ander zijn. Wanneer je van elkaar weet wat je nodig hebt, is het gemakkelijker om elkaar de nodige ruimte ook te geven.

Tip 5: Verlies je gevoel voor humor niet

In deze spannende tijden waarin je ook nog eens bovenop elkaars lip zit, is het makkelijk je gevoel voor humor te verliezen en sneller geïriteerd te raken. En natuurlijk is er niet veel om te lachen. Zitten jullie soms opeens enorm in elkaars allergie? Als je merkt dat kleine irritaties thuis tot grote proporties kunnen uitgroeien, kan het veel schelen als je af en toe een grap maakt die de spanningen tussen jullie doorbreekt. Humor geeft lucht, op zo’n moment. En op zo’n moment kan dat van groot belang zijn.

Tip 6: Verras de ander

Als je nonstop bij elkaar in de buurt bent, dan valt de positieve, geladen spanning tussen mensen soms óók weg. Om ervoor te zorgen dat die er wél blijft, is het een goed idee om de ander soms te verrassen. Dat kan zo simpel zijn als tijdens het boodschappen doen zijn of haar favoriete koekjes meenemen, ‘s ochtends een ontbijtje op bed brengen of samen net doen alsof je dineert in een driesterrenrestaurant (je netjes aankleden en iets lekkers koken). Ook als je een gezin hebt, kun je dat soort dingen doen. Het is goed om de ander jou weer eens in een nieuw of ander daglicht te laten zien.

Andere vragen over stress, ontspanning of thuis werken in tijden van corona? We behandelen deze vragen de komende tijd. Je naam komt er niet bij, je blijft anoniem. Stel je vraag via het contactformulier of via de social media kanalen van Stressedout.

Roos Vader is opgeleid in de Positieve Psychologie en Arbeids- en Organisatiepsychologie en kreeg eerder zelf een burn out. Ze doet onderzoek voor de Erasmus Universiteit naar het gebruik van sterke kanten, werkbevlogenheid en prestatie op de werkvloer. Maaike Helmer is oprichter STRESSED OUT: de eerste (online) uitgever ter wereld op dit gebied. Eind 2018 verscheen haar boek ‘NIETS’, over meer innerlijke rust in tijden van alles. Het boek – lees hier een preview – kreeg veel landelijke media aandacht in o.a. Flow, Koffietijd, JAN, Elle, Flair, De Telegraaf en Trouw en wordt vergeleken met ‘Eten, bidden, beminnen’ van Elizabeth Gilbert.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *