6 x tips om mentaal stabiel te blijven in tijden van corona

We moeten nog een tijdje volhouden. Een tijd misschien wel. De 1,5 meter samenleving wordt het nieuwe normaal genoemd en dat vinden veel mensen zwaar. Hoe zorg je dat je in deze tijden toch mentaal stabiel blijft? Elke woensdag deel ik inzichten uit mijn boek ‘NIETS, mijn zoektocht naar innerlijke rust in tijden van alles’, zo ook vandaag. Er vanuit gaande dat er op dit moment geen mensen ernstig ziek zijn in je omgeving (wat natuurlijk weer heel andere zorgen geeft op je mentale welzijn): dít kun je zelf doen.

1. Realiseer je waar je wel én waar je geen invloed op hebt

Deze tijden zijn buitengewoon verwarrend. Ik moet zeggen dat ik de eerste dagen na het uitbreken van de coronacrisis gewoon wankel om me heen stond te kijken: What. The. Fuck. Ik ging me meteen een ongeluk lezen om alles te begrijpen en telkens de laatste kennis te hebben. Alleen: er is zó veel informatie, dat het onmogelijk bij te benen is. Daarom is een informatiedieet (twee maal per dag een betrouwbare nieuwsbron checken) een aanrader. Wees ook spaarzaam met social media. Realiseer je daarnaast goed waar je wel en géén invloed op hebt. Je hebt géén invloed op de snelheid waarmee een vaccin wordt ontwikkeld, je hebt wél invloed op 1,5 meter afstand tot de ander, waardoor je er (samen met iedereen die zich eraan houdt) voor zorgt dat er minder mensen op de IC komen te liggen en het zorgsysteem niet (alsnog) in Italiaanse toestanden terechtkomt.

2. Zorg voor een goede basis

Alles begint bij de basis, het is ook iets wat ik bepleit in mijn boek NIETS, juist omdat ik er zelf zo lang aan voorbij ben gegaan, met alle gevolgen van dien. Zorg ervoor dat je goed eet, dat je genoeg slaapt en dat je genoeg beweging krijgt, óók nu (ik leg het ook uit in dit Glamour artikel). Daarnaast: pak af en toe wat zonlicht of in elk geval buitenlicht en -lucht mee. Het is belangrijk voor de aanmaak van vitamine D, en daarmee je fysieke gezondheid én je gemoed. Maar: wees verstandig, ga geen toeristje spelen nu. We weten allemaal dat dát niet de bedoeling is.

3. Durf te voelen

Heb jij tijdens deze crisis al gehuild? Het is niet goed je gevoelens weg te stoppen of binnen te houden. Ze zijn als de spreekwoordelijke bal die je onder water duwt: ze komen uiteindelijk toch wel naar boven. Durf te voelen, durf te huilen. Probeer niet te verzuipen in je zorgen, maar stop ze beslist niet weg. Het mag er zijn.

4. Durf te delen

Voortburdurende op het vorige punt: huilen hoeft niet alleen. Mensen zijn gemaakt voor onderling contact. Helemaal in tijden dat er veel tegenzit, is het van het grootste belang dat je je zorgen en angsten kunt delen. Zorg er dus voor dat je regelmatig je verhaal kwijt kan. Als het niet lukt om af te spreken (op natuurlijk minimaal 1,5 meter afstand!) maak dan gebruik van digitale hulpmiddelen zoals Zoom, Google Hangouts, Skype en Whatsapp videobellen.

5. Leid jezelf af

Het is moeilijk, maar o, zo belangrijk, juist nu, om je ook niet volledig onder te dompelen en te verdrinken in alles wat er nu gebeurt. Het is zo groots, zo heftig, je móet afleiding hebben af en toe. Zorg dus voor bezigheden die je hoofd leegmaken of die je even andere gedachten geven. Deze feelgood films op Netflix bijvoorbeeld, of deze ontspannende films of series, of gewoon andere dingen die je kunt doen die je ontspannen (hier een artikel met suggesties). Ook een goede afleiding is natuurlijk een goed boek lezen. 😉

6. Focus op wat er wél is

Het is makkelijk om je nu te richten op wat er allemaal niet is. Je kunt níet naar een café of een terrasje pakken, de zomerfestivals zijn afgelost en je kunt een deel van je familie (zoals oudere ouders) waarschijnlijk niet fysiek een knuffel geven. Sommige dingen zijn vervelend en sommige ronduit dramatisch. Het kan moeilijk zijn, maar probeer ook te zien wat er nog wél is; de zon op je huid bijvoorbeeld, het mooie beeldbelgesprek met je ouders, je huis, dat je gezellig hebt gemaakt, de lente die ontluikt… Het is niet makkelijk. Maar blijf de lichtpuntjes zien (in het kinderboek van Sarah, Viktor en het vuur, wordt dit trouwens uitgebreid behandeld, ouders gebruiken het nu dan ook regelmatig om voor te lezen in deze lastige tijd)… De lichtpuntjes zullen je uiteindelijk door deze zware periode slepen.

LEES OOK: `DEZE DINGEN KUNNEN JE HELPEN TE ONTSPANNEN IN DEZE HEFTIGE TIJDEN…

Maaike Helmer is oprichter STRESSED OUT: de eerste (online) uitgever ter wereld op dit gebied. Eind 2018 verscheen haar boek ‘NIETS’, over meer innerlijke rust in tijden van alles. Het boek – lees hier een preview – kreeg veel landelijke media aandacht in o.a. Flow, Koffietijd, JAN, Elle, Flair, De Telegraaf en Trouw en wordt vergeleken met ‘Eten, bidden, beminnen’ van Elizabeth Gilbert.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *