6 x tips om om te gaan met angst en paniek gevoelens

Wereldwijd worden mensen ineens ontvankelijk voor een nieuwe realiteit. We worden ons ervan bewust dat wij ons leven niet kunnen regisseren en dat eigenlijk ook nooit hebben kunnen doen. Alles wat we hebben opgebouwd kan in één klap weggevaagd worden. Reden genoeg voor slapeloze nachten of zelfs angstige momenten. Maar wat als dit bij jou zorgt voor (hevige) paniekgevoelens?

Ik word langzaam wakker en kijk op mijn telefoon, die op het nachtkastje ligt. Het is 02:43 uur op zondag 15 maart 2020. Ik droomde dat er een virus door ons land rondwaarde; een bedreiging voor gezondheid en economie. Dan dringt de werkelijkheid tot me door. Dat dit geen boze droom is, maar de realiteit en ik voel een misselijkheid opkomen. Wat een bizarre en surrealistische gewaarwording.

Lichtpuntjes, niet de hoge golven van de zee

Vreemd genoeg speelt er tegelijkertijd een prachtig liedje van Eefje de Visser door mijn hoofd. Ik ga even zitten op de rand van mijn bed en laat de gesprekken passeren die ik gisteren mocht hebben met de mensen om mij heen. ‘Kijk naar boven, naar de sterren, de lichtpuntjes, niet naar de hoge golven van de zee’. Ik ga weer liggen, doe een ademoefening volgens de methode van Dixhoorn (een ademhalings- en ontspanningstherapie) en val weer in slaap.

Hoe reageer jij op je angst?

Zouden we onder ogen kunnen zien wat dit ons brengt? Durven we ons open te stellen voor onze angsten en zullen we verbinding zoeken met de mensen om ons heen? In bizarre tijden als deze is het niet vreemd om last te hebben van schrikachtigheid en bange gevoelens. Echter wanneer schrikachtigheid overgaat in angst, kan dat leiden tot paniekaanvallen. Het is dan goed om te weten dat deze klachten overgaan, wanneer je weer rustig kunt worden.

6 x tips als je een paniek gevoelens voelt opkomen:

1. Besef: deze gevoelens zijn niet schadelijk

Besef dat deze gevoelens niet schadelijk zijn en dat deze lichamelijke gevoelens niets meer zijn dan een vergrote vorm van een normale lichamelijke reactie op spanning. Ze zijn absoluut niet schadelijk of gevaarlijk, alleen onplezierig.

2. Kwel jezelf niet

Maak de paniek niet erger door jezelf te kwellen met beangstigende gedachten over wat er gebeurt en wat daar het gevolg van zou kunnen zijn.

3. Voel: wat gebeurt er?

Let er op wat er op dit moment werkelijk in je lichaam gebeurt en denk niet aan wat er zou kunnen gebeuren.

4. Wacht, vecht niet, loop niet weg

Wacht af en geef je angst de tijd om te verdwijnen. Vecht er niet tegen en loop er niet voor weg. Accepteer je angst. Merk op dat je angst vanzelf zakt wanneer je geen angstige gedachten blijft oproepen.

5. Vermijd je angst niet

Besef dat het er bij het oefenen om gaat hoe je kunt leren met je angst om te gaan, zónder die angst te vermijden. Dit is dus een nieuwe gelegenheid om vooruitgang te boeken. Denk aan de vooruitgang die je tot nu toe hebt geboekt, ondanks alle moeilijkheden. Wat een voldoening zal het geven als het je deze keer lukt om niet weg te gaan van je angst op het moment dat je angstig wordt!

6. En… terug

Wanneer je voelt dat het beter gaat, kijk dan een beetje rond en begin te denken aan wat je hierna zult gaan doen. Als je klaar bent om verder te gaan, begin dan langzaam, op een ontspannen manier met het toebewegen naar je volgende activiteit. Het is niet nodig om je te haasten of in te spannen.

Laten meevoeren met de stroom

Mijn eerste reactie was verlamming. Nu laat ik me meevoeren in de stroom, die constant van koers verandert.
Ik wil daarbij mijn kennis delen (bijvoorbeeld via Facebook, Instagram en Linkedin) en daarmee mensen helpen, ook via bijvoorbeeld videocalls of andere (online) manieren. Of, want dat kan gelukkig nog steeds, in de buitenlucht, fysiek op gepaste afstand, maar mentaal wel dichtbij. Samen zullen we deze crisis handen en voeten geven. Wij kunnen het leven niet beheersen. Laten we het lijntje dat we voelen versterken, omzien naar elkaar en zorgdragen voor onszelf.

Ja, er is angst;
maar er hoeft geen eenzaamheid te zijn.
Ja, er wordt gehamsterd;
maar er hoeft geen gierigheid te zijn.
Ja, er is ziekte;
maar de ziel hoeft niet te lijden.
Ja, er is zelfs dood;
maar er kan altijd een wedergeboorte van Liefde zijn.

Richard Hendrick OFM

Janet van den Broek is adem-en ontspanningstherapeut methode van Dixhoorn en CSR © stress- en burn out coach. Ze heeft haar eigen praktijk janetvandenbroek.nl en is co-founder van jestressdebaas.nl. Ze werkt al 20 jaar met mensen met spanningsklachten.

LEES OOK: ADEMHALINGSTIPS TEGEN STRESS, DIE VIND JE HIER!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *