Tevreden zijn: hoe doe je dat?

Tevreden zijn. Hoe zorg je ervoor dat je tevreden bent met wat er is? Niet makkelijk, wel heel belangrijk.

Enige tijd geleden kwam ik op Facebook een filmpje tegen over perfectionisme en de kunst van het tevreden zijn. De titel ‘good enough is good enough’. En dat raakte iets bij mij. Het is zo. Dat we niet goed in het nu kunnen zijn als we bezig zijn met wat er allemaal anders kan.

Natuurlijk: het is een menselijke neiging. We zijn bezig met vroeger, of met later. Met wat er nu niet is, of wat er wel zou kunnen zijn. Heel logisch. Alleen is het verschil dat we in ons hoofd meestal bij één van deze twee – of beide – zijn en dat ervoor zorgt dat we niet zien wat er nú is. Dat maakt het moeilijk om tevreden te zijn. Daarom heb ik mezelf iets aangeleerd. En dat is heel regelmatig uitspreken wat er wél is. Hardop. ‘Goh, wat een heerlijke wind waait er nu door de polders’, ‘Wat ruikt het buiten lekker naar net-na-de-regen’, ‘Wat fijn het daglicht door de ruiten.’ In het begin voelde het een beetje onnatuurlijk, maar naar mate ik het vaker deed, werd dat steeds minder. En nu gaat het vaak zelfs redelijk automatisch. Wat helpt, is dat ik een partner heb die dit soort dingen vaak wél uit zichzelf benoemt. Dan kunnen we dus allebei heel gelukkig worden van iets als ‘Wat is het lekker warm binnen, hè?’

Tevredenheid geeft je een fijn gevoel. En het gaat in tegen ons gevoel van dat er altijd meer moet zijn om gelukkig te zijn. Dat is namelijk helemaal niet zo. Een belangrijke quote daarin is die van de Chinese filosoof Lao Tse (604 v. Chr. – 507 v. Chr.): ‘Wie tevreden is, heeft altijd genoeg.’ 

Eerst leek het me nogal onzinnig, dingen opschrijven waar je dankbaar voor bent

Als je gestrest bent wordt het moeilijker om je te focussen op wat wél is. Maar daar heb ik wel iets op gevonden. In die periodes pak ik een klein zwart boekje erbij dat ik heb gebombardeerd tot mijn ‘Gratitude Journal‘. Jaren geleden hoorde ik daarvan bij Oprah. Eerst leek het me nogal onzinnig, dingen opschrijven waar je dankbaar voor bent (kan ik toch ook gewoon aan denken, vond ik), maar het werkt écht. En wat ik ook heel bijzonder vond: als ik het een tijdje deed, merkte ik ook wat belangrijk voor me was. Ik merkte bijvoorbeeld dat ik buitengewoon veel schreef over tijd met mijn dochter. En over tijd voor mezelf. Dat waren dingen die telkens terugkwamen, dus wist ik dat ik daar nóg meer tijd in moest investeren. Heel leerzaam dus. Hieronder legt Oprah uit waarom juist dat opschrijven zo belangrijk is (tekst gaat door na video).

Nog één advies tot slot

Tot slot heb ik nog een advies. Zeg ook af en toe letterlijk tegen jezelf: ik ben tevreden, ik heb veel om dankbaar voor te zijn. Positieve affirmaties zorgen ervoor dat negatieve gedachten minder kans krijgen. Zoals in een eerder artikel ook al aan bod kwam: gewoontes (in dit geval om positief te denken, om tevreden en dankbaar te zijn voor wat er ís), worden sterker naarmate je in je hersenen de verbindingen telkens bekrachtigt. Kortom: tevredenheid versterkt zichzelf als je het vaak toepast.

LEES OOK: LESSEN VAN DE STOICIJNEN, HOE ONTSNAP JE AAN ONRUST?

Topmodel | Diabetes type 1 | Coma | Journalist | Burn out | Spirituele crisis
Meer innerlijke rust krijgen? ‘NIETS, mijn zoektocht naar innerlijke rust in tijden van alles’ (meer info HIER), van auteur Maaike Helmer, is een heel persoonlijk boek over het vinden van innerlijke rust. ‘Niets’ is o.a. bekend van Vrouw/Telegraaf, ELLE, JAN en Koffietijd. Het boek wordt ‘De Nederlandse Eten, Bidden, Beminnen’ genoemd.