Deze 14 x principes geven zin aan het leven

Welke principes geven zin aan het leven? ‘Gelukkoloog’ professor Michael Fordyce, pionier in het onderzoeken van geluk, onderzocht het samen met zijn collega Jonathan Freedman. Je leest de 14 principes die zij ontdekten hieronder.

1. Blijf bezig

Use it or lose it, wordt regelmatig gezegd. Als je op actieve en verwonderde wijze in het leven blijft staan, zowel mentaal als fysiek, is de kans op geluksgevoelens groter.

2. Neem tijd voor anderen

Het geeft zin aan je leven als je het gevoel hebt dat je iets bijdraagt aan het leven van anderen. Dat kan bijvoorbeeld in vrijwilligerswerk, of bij een organisatie die jij belangrijk vindt. Ook in je werk kan deze behoefte worden vervuld, bijvoorbeeld doordat je het gevoel hebt dat je bij je werk tot een gezelschap behoort met eenzelfde doel.

3. Zorg voor betekenis in je werk

Prestige of geld zijn niet zo belangrijk, wat er toe doet, is betekenis vinden in je werk. Wat draag jij  – hoe klein of groot ook – bij?

4. Organiseer je leven

Stel doelen, maak plannen en wees duidelijk in hoe je iets gaat bereiken. Mensen die plannen, zijn over het algemeen gelukkiger dan mensen die alles maar een beetje over zich heen laten komen en daardoor minder controle ervaren.

5. Stop met piekeren

Waarschijnlijk komt 90% van je zorgen niet uit. Het kost je dus veel tijd en energie om te piekeren over dingen die misschien niet eens gebeuren. Stop er daarom mee.

6. Minder verwachten is meer geluk

Hoge verwachtingen zorgen voor teleurstellingen en ontevredenheid. Probeer bescheiden te zijn in je verwachtingen en ambities. Dat betekent níet dat je dus beiden niet mag hebben, maar probeer wel enigszins realistisch te blijven, omdat je eerder zult waarderen wat je hebt én je positief verrast kunt worden.

7. Denk positief

Klinkt als een open deur, maar toch is het belangrijk je er bewust van te zijn. Als je bewust probeert het positieve te zien, dan voel je je beter en voelt je leven zinvoller.

8. Leef nu

Zowel het verleden als de toekomst zijn vatbaar voor idealisatie. Het ‘nu’ is eigenlijk het enige dat we hebben en dat realistisch is. Leef dus niet vroeger, niet later, maar nu.

9. Maak werk van een gezonde persoonlijkheid

Een gezonde geest in een gezond lichaam. We focussen ons vaak op ons lichaam, maar vergeten onze geest. Aanvaard jezelf zoals je bent, ken jezelf en wees lief voor jezelf, heb zelfcompassie.

10. Wees vriendelijk

Wees vriendelijk! Alleen al omdat wie lacht ook sneller een lach terugkrijgt, wat er (door middel van spiegelneuronen, red.) weer voor zorgt dat je je goed voelt.

11. Blijf jezelf

Be yourself, everybody else is taken, zeggen ze toch altijd? Er zit dus wat in: mensen die dicht bij zichzelf blijven en hun positieve en minder positieve eigenschappen kennen, erkennen en accepteren voelen zich fijner dan mensen die zich telkens beter proberen voor te doen.

12. Krop het niet op

Vervelende emoties? Bespreek ze met anderen of schrijf ze op in een dagboek. Stop dingen niet weg, want dan komen ze harder terug en hebben een negatieve invloed op je leven.

13. Heb lief

Vrienden, familie, je partners, goede relaties maken je gelukkiger, bewijst onderzoek. Koester deze relaties dus.

14. Waardeer je geluk

We leven vaak over ons (kleine) geluk heen (ik schreef daar het boek ‘NIETS’ over, je vindt het hier). Waardeer de gelukkige momenten bewust, dat maakt dat je geluksgevoel vaak terugkomt en je het gevoel krijgt dat het leven zin heeft.

Meer over geluk: Geluk, The World Book of Happiness

Maaike Helmer is oprichter van multimedia uitgeverij STRESSED OUT en auteur van het succesvolle boek ‘NIETS, mijn zoektocht naar innerlijke rust in tijden van alles’ (o.a. bekend uit Vrouw/Telegraaf, Grazia, Koffietijd en De Volkskrant). 

Topmodel | Diabetes type 1 | Coma | Journalist | Burn out | Spirituele crisis
Meer innerlijke rust krijgen? ‘NIETS, mijn zoektocht naar innerlijke rust in tijden van alles’ (meer info HIER), van auteur Maaike Helmer, is een heel persoonlijk boek over het vinden van innerlijke rust. ‘Niets’ is o.a. bekend van Vrouw/Telegraaf, ELLE, JAN en Koffietijd. Het boek wordt ‘De Nederlandse Eten, Bidden, Beminnen’ genoemd .

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *