9 x tips om vandaag extra lief voor jezelf te zijn

Heb je een rotdag, of misschien wel een rotweek, of -maand (lees er hier meer over)? Wees eens extra lief voor jezelf vandaag, show yourself some zelfcompassie. Deze 9 x simpele tips helpen je daarbij.

1. Zeg volmondig ‘ja’ tegen jezelf en gebruik dit mantra

Maar al te vaak zijn we bezig met anderen en te weinig met onszelf. Kortom: we lopen over van compassie met anderen maar komen zelf(liefde) tekort. Bewaak je tijd zoals je de grenzen van een goede vriendin zou bewaken. Accepteer dat je niet alles voor iedereen kunt zijn. Dat is óók zelfcompassie. Begin vandaag eens met dit mantra: ‘Ik kan niet altijd alles voor iedereen zijn’. Toverformule: wat vaker ‘nee’ zeggen tegen de ander (hier lees je hoe je dat het beste doet) en wat vaker ‘ja’ tegen jezelf. Zeg vandaag in élk geval één keer volmondig ‘ja’ tegen jou (en… daardoor misschien nee tegen een ander).

2. Stop vandaag eens met moeten

Ik bedoel niet dat je niet werkt vandaag. Ik bedoel dat je op één gebied even extra doelbewust de boel de boel laat en stopt met iets moeten. Ervaar dat het soms best fijn is je eigen ik-moet-gevoel eens volledig te negeren. En ja, morgen zit je in sommige gevallen (stel je voor dat je denkt: dan maar niet opruimen) met de gebakken peren, maar dat zie je dan wel weer. Dat ge-moet de hele tijd. Een handige tip: ga vandaag even van ‘ik moet’ naar ‘ik mag’. Dan voelt (bijvoorbeeld) spullen opruimen als een keuze, in plaats van een verplichting.

3. Luister naar je lichaam

We zijn het haast verleerd om lief te zijn voor ons lijf. Heb je behoefte aan een warm bad? Juist even flink wat beweging? Een stukje goede chocola? Luister naar wat je lichaam je te vertellen heeft. Luister naar het fluisteren, zodat het niet hoeft te schreeuwen.

4. Omring je met fijne dingen

Zachte stoffen, mooie kaarsen, lekkere geuren, je mooiste (en/of meest comfortabele) kleren… Maak je huis of je omgeving hygge (daar lees je hier alles over). Als je je niet goed voelt, is het extra fijn om op deze manier aandacht aan jezelf te besteden. Soms denken we op dit soort momenten dat we dat niet verdienen, maar júist als je niet lekker in je vel zit of het druk hebt, is het extra nodig. Ook rustige muziek (lees hier meer over wat dat fysiek voor je doet) kan goed zijn om lief voor jezelf te zijn. Het haalt letterlijk en figuurlijk de vaart eruit.

5. Geef jezelf complimenten

Hoe vaak geef jij jezelf eigenlijk een compliment? En hoe vaak doe je dat bij anderen. Vreemd niet, dat het ons bij anderen zo makkelijk lukt terwijl we het enorm moeilijk vinden bij onszelf. Dus: geef jezelf een paar complimenten vandaag. Beter nog: schrijf ze mooi op, op een blaadje en hang het ergens op waar je het kunt zien. Heb je er langer plezier van. O, en morgen mag je jezelf natuurlijk ook een compliment geven (en de dag erna…).

6. Verras jezelf met iets liefs

En dat hoeft niet eens iets materieels te zijn (mag wel, hoeft niet). Tijd vrijmaken voor jezelf kan ook een zelfcompassie kadootje zijn. Mobiele telefoon uit (!), met een boek op de bank, muziekje aan (zie punt 4). Of je lievelingsgerecht koken. In bad met kaarsjes en je favoriete badbubbels. Gewoon aandacht. Van jou, voor jou. (En: doe dat vooral vaker!).

7. Doe iets waarvan je gaat lachen

Of het nu die grappige feelgood film kijken is, of tikkertje spelen met je kind. Doe iets waar je van gaat (glim)lachen. Van lachen ontspan je, maak je stressverminderende en pijnstillende stofjes aan en het is ook nog eens goed voor je immuunsysteem.

8. Wees extra relaxed naar jezelf

Nee, je hoeft beslist niet perfect te zijn (sterker nog, perfect bestaat niet). Gaan dingen niet zoals je wilt? Ach. Wees vandaag eens extra relaxed naar jezelf. Dat leert je dat je goed genoeg bent, hoe dingen ook lopen.

9. Zet iets leuks in je agenda

Zó fijn om je op dingen te verheugen. Maak vandaag een afspraak voor iets leuks met jezelf (een dagje de stad in? Keertje sauna? De natuur in?) en zet hem meteen in je agenda. Heb je ook iets extra liefs voor jezelf in de toekomst waar je nú al naartoe kunt leven.

Minder stress ervaren met inzichten en oefeningen die gebaseerd zijn op de meest recente wetenschappelijke inzichten? We bieden nu de Online Masterclass ‘Effectief omgaan met stress’ aan, gebaseerd op recente kennis uit de psychologie, fysiologie en neurologie. In 7 weken ontdek je wat je ander kunt doen om stress te herkennen, voorkomen en op te lossen. Meer informatie vind je HIER.

LEES OOK: ZELFCOMPASSIE, WAT IS DAT EN HOE DOE JE HET?