6 x fijne tips om te vertragen en verstillen

In mijn boek NIETS, waarin ik inga op het Japanse ma-concept, gaat het over durven stilstaan in de race die het leven vaak lijkt te zijn. Vertragen en stilstaan kan ontzettend veel innerlijke rust geven, maar is voor veel mensen niet makkelijk. Daarom deel ik nu een aantal tips uit het boek. 

1. Leg. Je. Telefoon. Weg.

Ontzettend veel tijd gaat verloren aan gedachteloos door Facebook of Instagram scrollen. Je herkent vast wel dat je Facebook opent en het opééns twee uur later is. Leg je telefoon weg. De tijd zal langzamer gaan, I promise.

2. Doe dingen met toewijding

Of het nu breien is, praten met je kind, een boek lezen, simpelweg naar buiten staren, doe het met toewijding. Zorg dat je er volledig bij bent, in het moment. Op dat soort moment zullen je ook dingen opvallen die je normaal niet ziet, omdat je eroverheen kijkt.

3. Verwonder je

In mijn boek NIETS gaat het eigenlijk over verwondering en de tussenmomenten van het leven (het thema is dan ook een quote van neuropsycholoog Oliver Sacks: ‘Verwondering is de mooiste emotie’). Het leven is vol met kleine wondertjes, waar we eigenlijk geen oog meer voor hebben omdat we altijd zo druk zijn, of druk wíllen zijn. Durf open te staan voor de kleine wonderen. Die zijn als de bubbels in de champagne van het leven.

4. Waardeer de tussenmomenten

De geconcentreerde blik die mijn dochter heeft als ik haar leer breien. De achterpoten van onze kat Wonder (what’s in a name), die als ‘verloren’ achter haar kont slingeren, wat er ontzettend grappig uitziet. De geur van verse koffie. Het geluid dat mijn man maakt als hij in een deuk ligt. De blik van mijn hond, als hij weet dat hij gaat wandelen. De boom aan het einde van onze tuin, die rustig meegeeft met de wind. De wolken die zon van achteren dragen, waardoor er een witgouden lijn om hun vorm komt te liggen. Het zijn zomaar wat dingen die ik vandaag zag, en waar wij mensen normaal niet mee bezig zijn. Maar wat als je die nu wél weet te waarderen? Er zit zoveel schoonheid en rust in, in dit soort momenten zit de magie van het leven (dat is ook waar het ma-concept mee te maken heeft in mijn boek, als je wilt kun je hier een trailer bekijken die het uitlegt).

5. Vertraag de tijd

Door momenten als bovenstaande in je hoofd te ‘benoemen’ terwijl je het meemaakt, lukt het om gevoelsmatig de tijd te vertragen. In mijn boek noem ik dat ‘Bellenblazen van tijd’. Ik zal morgen ook in mijn podcast voorlezen uit dat deel van het boek.

‘Later in mijn leven speelt tijd pas een rol. Maar op dit moment kan ik het nog oprekken als de kauwgom in mijn mond. Ik blaas er grote bellen van en kijk naar hoe de tijd langzaam groter en rekbaarder wordt en dan weer, hop, in meetbare minuten verdwijnt, omdat mijn moeder me roept. ‘Over vijf minuten eten we!’ Ik heb nooit haast, volwassenen wel, iets wat me bevreemdt. Soms laat ik me meezuigen in hun wereld van vlugvlugvlug, om me vervolgens weer terug te trekken in mijn kamer, in de speeltuin of op de dijk. Dat is heerlijk.’ (Bron: ‘Niets, mijn zoektocht naar innerlijke rust in tijden van alles’

6. Wees eens niets. Maar dan echt

Wees eens niets. Gewoon, doelloos, simpelweg zíjn. Niet ‘niksen’, met als doel te ontspannen, maar gewoon alleen maar zijn. En niks meer. Nog een stukje uit NIETS om dit uit te leggen:

Als mijn moeder me vraagt wat ik aan het doen ben, zeg ik vaak: ‘Niets’. Mijn ‘niets’-antwoord kan veel betekenen. Dingen die volwassen niet begrijpen. Ik vind ‘niets’ een mooi woord, er ligt zoveel rust en een zekere energie in besloten, de rust en energie die ik ervaar als ik opga in spelen, het liggen, eigenlijk in veel wat ik doe.

LEES OOK: DIT ZIJN 9 X TIPS OM GOED VOOR JEZELF TE ZORGEN

Maaike Helmer is oprichter STRESSED OUT: de eerste (online) uitgever ter wereld op dit gebied. Eind 2018 verscheen haar boek ‘NIETS’, over meer innerlijke rust in tijden van alles. Het boek – lees hier een preview – kreeg veel landelijke media aandacht in o.a. Flow, Koffietijd, JAN, Elle, Flair, De Telegraaf en Trouw en wordt vergeleken met ‘Eten, bidden, beminnen’ van Elizabeth Gilbert.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *