Goed slapen in tijden van (grote) stress, zo pak je dat aan

 

Er gebeuren regelmatig dingen in de wereld om ons heen waar we geen invloed op hebben. Stresssituaties die ons overkomen en die we het liefst anders zouden willen zien. Zoals het coronavirus waar we nu, voorjaar 2020, mee te dealen hebben. Op dergelijke momenten in ons leven staat ons slechts één ding te doen. Dat is accepteren dat het er is. Erover piekeren verandert niets aan de situatie. Wel kunnen leren zó met de situatie om te gaan dan het ons (en onze slaap) zo min mogelijk negatief beïnvloedt. We kunnen leren er zodanig mee om te gaan dat het ons gemoed stilt. 

Slaap is van onschatbare waarde

Slaap is in situaties van stress van onschatbare waarde. Ons brein en ons lichaam herstellen in de nacht. Het verhoogt onze weerstand tegen virussen, ziekten en infecties. Het maakt ons fit, het houdt ons gezond en we voelen ons happier. Sterker nog… als we niet goed slapen worden onze angstgevoelens zelfs versterkt! Slaap maakt ons dus op alle vlakken weerbaarder. En het meerendeel van ons heeft echt een magische zeven tot negen uren slaap nodig om dit te bereiken.

Slaap is ook kwetsbaar

Maar slaap is in situaties van stress ook kwetsbaar. Angst, spanningen, verdriet en boosheid kunnen ons uit onze slaap houden. Het maakt dat we gaan piekeren. Dat we ons anders gaan gedragen, meestal omdat we persoonlijk leed maar wat graag willen ontwijken. En juist door dit ontwijkgedrag vragen alle thema’s die overdag door ons hoofd spoken in onze dromen om aandacht.

Wat als we een situatie nou eenmaal niet kunnen wijzigen

Om lekkerder in je vel te komen is het van belang overdag aandacht te besteden aan de piekergedachten die je hebt. In contact te komen met de stress, te voelen wat er speelt en na te gaan waar je behoefte aan hebt. Helpen de gedachten die je hebt om innerlijke rust te vinden? Brengen jouw reacties op de huidige situatie je daar waar je wilt zijn? Nee? Wissel dan van gedachten, verander je handelen en je zult zien dat het beter met je zal gaan. Want dat is waar dan de speelruimte voor verbetering aanwezig is. Als we een situatie niet kunnen wijzigen, dan kunnen we wel veranderen hoe we ermee omgaan.

Introduceer nieuwe leefregels

Maak dan ook dagelijks tijd om je gedachten te onderzoeken. Eventueel met behulp van een piekerboekje waar je steeds kort je piekergedachten in noteert om er op een later moment echt even bij stil te staan. Om het jezelf makkelijker te maken stress triggers die op je pad komen aan te kunnen zijn er nog meer leefregels die je in kunt voeren die zorgen voor meer rust en balans.

1. Niet snoozen

Als je wakker wordt in de ochtend, ga dan niet snoozen, maar sta op. Doe de gordijnen open en laat het zonlicht je begroeten. Snoozen lijkt aantrekkelijk, uiteindelijk maakt het je vaak groggy.

2. Eat that frog

Als er iets is waar je tegenop ziet, pak dit dan op aan het begin van een nieuwe dag, oftewel ‘eat that frog‘. Je bent fris in de ochtend en hebt dan de meeste energie.

3. Zorg voor een goede basis

Wees goed voor je lichaam, beweeg voldoende, eet en drink gezond.

4. Neem een lichtdouche

Ga overdag zoveel mogelijk naar buiten, pak regelmatig een ‘lichtdouche’. Het geeft een energieboost. Ook vergemakkelijkt het de slaap en maakt het je slaap dieper.

5. Structuur

Als de structuur een beetje is weggevallen in je leven, breng dit dan zelf weer terug door een vast leef- en slaapritme te hanteren. Start bijvoorbeeld op een vast tijdstip op met een ochtendstretch. En maak er vaste prik van om aan het einde van de dag af te sluiten door een ‘to-do list’ én een ‘ta-da list’ op te stellen. We vergeten nog veel te vaak onszelf ook eens een schouderklopje uit te delen!

6. Confronteer jezelf niet onnodig

Confronteer jezelf niet onnodig meer met de situatie die je stress bezorgt dan strikt noodzakelijk is, anders wordt het malen erover steeds opnieuw aangewakkerd.

7. Rustmoment

Bouw overdag regelmatig een rustmoment in. Doe een ontspanningsoefening, maak een wandeling of dans! Maak af en toe echt even een pitstop om bij te tanken zodat je jouw reis met hernieuwde energie vervolgen kunt.

8. Analyseer je lichaam

Voel je je onrustig? Analyseer dan je lichaam eens. Span ieder lichaamsdeel aan en laat daarna los. Begin met het aanspannen van je voeten en eindig met je hoofd. Richt je aandacht erop, span aan en adem weer uit.

9. Avondritueel (zonder scherm)

Bouw ‘s avonds een avondritueel in, waarbij de beeldschermen uitgaan en door in een relaxmodus te gaan jij jezelf langzaam voorbereidt op de nacht.

10. Plezierig moment

Maak naar bed gaan tot een plezierig moment, denk aan iets leuks of doe iets fijns, zoals in slaap vallen met rustige muziek of een slaapmeditatie.

Zorg jij goed voor jezelf, zorgt de slaap goed voor jou!

Je zult vast gaan merken dat dergelijke aanpassingen in je leefstijl je het gevoel gaan geven dat je weer meer energie hebt en grip krijgt op het leven. Maar er is ook nog een ander voordeel. Alles wat je overdag doet heeft zijn weerslag op de nacht. Want je nacht is eigenlijk niets anders dan een weerspiegeling van de dag. Als je overdag goed bent voor jezelf, dan kan de slaap ook goed zijn voor jou! Een meer ontspannen dag draagt bij aan een herstellende nacht die op zijn beurt je fysieke en mentale veerkracht vergroot. Gebeuren er dan weer eens vervelende dingen, dan zul je merken dat je veel weerbaarder bent en er sneller weer overheen komt…

LEES OOK: SLAAPPROBLEMEN? DIT ZIJN TIPS WAARMEE JE ZE SNEL WEER OPLOST!

Talja Lambert is slaapexpert en medeoprichter van Saraja Slaapcursus (met een landelijke netwerk van aangesloten trainers).

Viktor en het vuur is het allereerste kinderboek dat stress, burn out en balans uitlegt in kindertaal. Een sprookje door Sarah Van Wolputte, met een voorwoord van psychiater Prof. Dr. Dirk De Wachter.

'Vergeet de kinderen niet. Dit boek nodigt uit om op een creatieve en kindvriendelijke manier in dialoog te gaan.'
- Dirk De Wachter

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *