6 x ontspannende activiteiten tijdens een vakantie thuis

Een ontspannen vakantie terwijl je thuis blijft? We geven in dit artikel 6 x tips om de zomervakantie fijn ontspannen door te brengen.

1. Genieten van jouw buiten, met een boek

Als je een tuin hebt, is dit hét moment om daar extra veel tijd in door te brengen. Zorg voor een fijne hangmat of een relaxstoel, een koud drankje in je hand en een goed boek dat je in je hoofd over verschillende continenten laat reizen en je óók nog iets leert (of e-book) in de hand. Geen tuin, probeer in de buurt een fijne natuurplek te vinden waar het lekker rustig is en leg daar een kleedje neer om op te zitten, of gebruik een handig vissersstoeltje.

2. Eropuit in de buurt

We vergeten vaak hoe mooi de omgeving is waar we wonen. Misschien woon je wel dichtbij een bos, of een polder, of een park? Maak een uitgebreide wandeling in je buurt (lees hier waarom wandelen zo goed voor je is), en bekijk die buurt eens met andere ogen: alsof je in je eigen buurtje op vakantie bent. Ga lopen, zonder doel, puur en alleen om te ontdekken, neem een route die je normaal nooit zou nemen. Je zult zien dat je dingen ontdekt die je anders over het hoofd ziet.

3. Uitgebreid koken

Als je niet op vakantie gaat, spaar je natuurlijk nogal wat geld uit. En je mist misschien wel de lekkere gerechten van je favoriete vakantieland. Maar wat let je om een kookboek te kopen of te lenen bij de bibliotheek en heerlijk uitgebreid je favoriete vakantiegerecht te koken (of nieuwe vakantiegerechten te ontdekken)? Voordeel: je kunt via deze manier zoveel reizen als je wilt, op culinair gebied. Japan, Mexico, allemaal binnen handbereik.

4. Leer iets

Als je dan toch thuis zit, is dat een fijne periode om iets te leren wat je al een tijd wil leren of wat belangrijk voor je is. Een vreemde taal, of een vaardigheid die je al een tijd onder de knie wilde krijgen, zoals tuinieren. Investeren in je veerkracht is in deze vreemde corona tijden ook beslist geen overbodige luxe, je kunt gebruikmaken van deze vakantieperiode om effectief te leren omgaan met stress. De Online Masterclass ‘Effectief omgaan met stress’ geeft inzichten uit de fysiologie, psychologie en neurologie en heeft informatie en praktische tips om je stressniveau te verlagen.

5. Je huis onder handen nemen

Je kunt misschien, als je bijvoorbeeld geld hebt uitgespaard van een vakantie, deze tijd aanpakken om thuis iets onder handen te nemen wat je al een tijdje in gedachten had, bijvoorbeeld om het wat gezelliger te maken of juist om wat meer systeem te krijgen in je huishouden. Je huis eens flink pimpen, ook leuk: de slaapkamer verven, bijvoorbeeld. De badkamer met wat simpele accessoires (nieuwe handdoeken, een andere badmat, een fris douchegordijn) een nieuwe look geven.

6. Iets doen wat je al héél lang wilt doen

Je wilt een boek schrijven? Een vest breien? Je woonkamer anders indelen? De tuin onder handen nemen? Je balkon een nieuwe look geven? Jezelf he-le-maal vrij geven om gewoon wekenlang naar de wolken te staren? Now is the time. Begin er vandaag nog mee. Heerlijk toch?

LEES OOK: DIT ZIJN VOORDELEN ALS JE DIT JAAR NIET OP VAKANTIE GAAT…

Maaike Helmer is is als stress-expert bekend van o.a. Koffietijd en Jan Magazine. Ze is oprichter van multimedia uitgeverij STRESSED OUT en auteur van ‘NIETS, mijn zoektocht naar innerlijke rust in tijden van alles’ (o.a. bekend uit Vrouw/Telegraaf, Grazia, Koffietijd en De Volkskrant). In dit boek komt digitale gezondheid ook uitgebreid aan de orde. 

Topmodel | Diabetes type 1 | Coma | Journalist | Burn out | Spirituele crisis
Meer innerlijke rust krijgen? ‘NIETS, mijn zoektocht naar innerlijke rust in tijden van alles’ (meer info HIER), van auteur Maaike Helmer, is een heel persoonlijk boek over het vinden van innerlijke rust. ‘Niets’ is o.a. bekend van Vrouw/Telegraaf, ELLE, JAN en Koffietijd. Het boek wordt ‘De Nederlandse Eten, Bidden, Beminnen’ genoemd.

Help stressedout.nl en doneer nu!

Waardeer je de artikelen van stressedout.nl? Door je te abonneren met een vast bedrag per maand (dat kan al voor de prijs van een ijsje) of door te doneren, zorg je ervoor dat stressedout.nl kan blijven bestaan.

Abonneer, doneer, daarmee laat je je waardering zien.

Doneer nu!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *