Kom jij je afspraken met jezelf niet na? Zo lukt het wél

Het is een feit: dat je vaak dingen doet waarvan je eigenlijk wel weet dat je ze niet zou moeten doen. Of andersom. Dingen die je wel zou moeten doen, maar die je niet doet. Het zit in het menselijk systeem de weg van de minste weerstand te kiezen, maar we gaan er ook wel erg makkelijk in mee. 

Zonde, eigenlijk. Want als je weet dat je iets niet – of wel – zou moeten doen en je gaat daar tegenin, dan ben je gewoon jezelf aan het saboteren. Anders zou je niet weten dat het onhandig is wat je wel of niet doet, toch? Als je een afspraak met jezelf niet nakomt, heeft dat verregaande gevolgen. Ja, ik zeg dat zwart-wit. Want als je jezelf aanleert dat een afspraak met jezelf niks waard is, hoe kun je dan überhaupt veranderen? Hoe kun je er dan voor zorgen dat je andere gewoontes gaat aanleren? Hoe kun je je doelen bereiken? Hoe kun je dan je leven leven zoals jij dat wilt? Simpel antwoord: niet.

Het is niet altijd eenvoudig, maar… welke afspraken wil je maken?

En natuurlijk begrijp ik dat het niet altijd zo eenvoudig is, maar dan moet je beter nadenken over welke afspraak je met jezelf maakt. Want daar gaat het vaak mis. We maken namelijk makkelijk afspraken met onszelf die niet realistisch en niet vol te houden zijn. Als je tegen jezelf zegt dat je vanaf nu zeven dagen in de week gaat sporten, dan weet je gewoon dat er een dag gaat komen dat je niet kan. Het helpt je dus niet om die afspraak te maken. Want je weet diep vanbinnen al dat deze afspraak veel te hoog gegrepen en niet realistisch is. Je wilt snel naar je doel en houdt geen rekening met hóe je daar komt. Als je een vriend of vriendin deze afspraak met zichzelf zou zien maken, zou je waarschijnlijk ook denken: kun je niet beter een afspraak maken die je wél volhoudt?

Train jezelf om integer te zijn, dat levert je veel op

Je kan dan veel beter met jezelf afspreken dat je drie keer in de week gaat sporten. Elke keer dat je dan extra gaat is mooi meegenomen, maar heb je een keer een baalweek, een rustweek of simpelweg een te volle week, dan ga je gewoon drie keer en houd je je alsnog aan de afspraak met jezelf. Zo train je jezelf om integer te zijn. Naar jezelf toe en uiteindelijk ook naar anderen. En realistisch. Levert je veel winst op in je leven!

Kortom: afspraken met jezelf maken is echt een goed idee. Maar denk na over wélke afspraken. Denk aan je doel, maar probeer daar integer en realistisch naartoe te werken. Op die manier houd je het vol en bereik je je doel wél.

Welke afspraak met jezelf maak jij NU? Eentje waar je al langer mee in je hoofd loopt? Deel je het met ons hieronder? Dan kunnen we elkaar lekker steunen!

LEES OOK: WAT DOE JE ALS JE ALTIJD TE HOGE VERWACHTINGEN HEBT?

Paul Veth is coach en hypnotherapeut. Door iemand in een hypnotische staat te brengen, helpt hij mensen oude patronen naar nieuwe gezonde patronen herprogrammeren. Op zijn site zie je wat hij voor je kan betekenen. Paul is ook maker van De Patronus podcast en Dwarsliggers (laatstgenoemde samen met Merel Lamboo).

Viktor en het vuur is het allereerste kinderboek dat stress, burn out en balans uitlegt in kindertaal. Een sprookje door Sarah Van Wolputte, met een voorwoord van psychiater Prof. Dr. Dirk De Wachter.

'Vergeet de kinderen niet. Dit boek nodigt uit om op een creatieve en kindvriendelijke manier in dialoog te gaan.'
- Dirk De Wachter

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *