Hygge in je leven: 12 x makkelijk uit te voeren relax tips

Hygge, Deens voor ‘gezellig’ (even heel kort samengevat) is dé manier om te relaxen, thuis. Maar hoe maak je je huis nou extra cosy? Doe deze dingen en je wilt je huis nooit meer uit.

1. Heel hygge dekens op de bank

Heerlijk, met een dekentje op de bank. Liefst een gebreide van je oma. Of anders in elk geval een heel zachte. Zelfgebreid is nog leuker (zie ook de knutsel en fröbel tip verderop)

2. Een hygge eiland van kussens

Maak het jezelf extra comfortabel door alle kussens in huis naar beneden te slepen en een extra zithoek te creëren. Op de bank, of gewoon op de grond. Voor de televisie. Ikzelf bouw regelmatig een kussen-eiland voor de televisie. Wat je als kind ook doet. Waarom zou ik dat als volwassene niet meer mogen, toch? Of installeer een hangmat in je woonkamer. Relaxter dan dat wordt het niet.

3. Hygge (geur)kaarsen

Lampen uit, kaarsen aan. Een geurkaars is natuurlijk extra gezellig. Hoe dan ook: véél kaarsen.

4. De meest hygge boeken

Heb jij ook een stapeltje dat je leest, opnieuw leest en opnieuw leest? Pak ze er maar weer bij. Oh, dit boek kunnen we je ook van harte aanraden, als je een spannende en ontroerende autobiografische roman wilt lezen én je op zoek bent naar meer rust in je hoofd.

5. Hygge films en series op Netflix

Series als New Girl, My Crazy Ex Girlfriend, Unbreakable Kimmy Schmidt, Modern Family en The Good Place zijn bijvoorbeeld heerlijk niks-aan-de-hand hygge series. Uren plezier van. En hier een lijstje met ontspannende films én lekkere reality series.

6. Een hygge playlist op Spotify

Ja, hij bestaat ook nog echt. Typ op Spotify even ‘Hygge – Cosy & Relaxed’ in. En anders maak je er alsnog zelf één. Heerlijk om op donkere dagen op te zetten. Je kunt natuurlijk ook podcasts luisteren, zoals deze spannende podcasts, of natuurlijk gewoon die van stressedout.nl.

6. Warme hygge drankjes

Ik noem: een chocolademelk met slagroom, een kaneelthee, een goede cappuccino. Een stevige rode wijn.

ANDEREN LAZEN OOK: 13 ONTSPANNENDE ACTIVITEITEN DIE GRATIS-EN-VOOR-NIKS ZIJN!

7. Een hygge bad

Jaaaa… de met-natte-haartjes-op-de-bank ervaring. Een bad natuurlijk met ontzettend veel schuim en een lekker geurtje, zodat je lekker oldschool een schuimkapsel kunt maken. Niemand kijkt.

8. Je hygge pyjama

Met natte-haartjes-op-de-bank daar hoort een pyjama bij. Liefst van flanel, want extra zacht. En dan een print erop van donuts, ofzo.

9. Lekkere hygge snacks

Ja, en dan mag je heus weleens jezelf te buiten gaan aan chocolade. Of je lievelingschips. In elk geval geen bleekselderij met yoghurtdip. Want dat is niet hygge.

10. Hygge knutselen en fröbelen

Pak vooral het breien weer op voor het fröbelen van een grote sjaal of eerder genoemde oma deken. Van knutselen word je relaxed en het vergt een lichte concentratie, waardoor je bijvoorbeeld geen ruimte meer in je hoofd hebt om echt ergens over te piekeren.

LEES OOK: VERTRAGEN IS GOED TEGEN STRESS. HOE DOE JE DAT?

11. Voedzame hygge maaltijden

Hutspot. Soep. Suddervlees. Dingen die uren duren om klaar te maken en het hele huis laten mee geuren.

12. Verse hygge bloemen

Zelf vind ik verse bloemen altijd ontzettend fijn. Het geeft me een heel huiselijk gevoel. Duur? Hoeft niet. Soms koop ik één bloem waarvan bekend is dat ie ontzettend lang staat (of pleur ik bijvoorbeeld wat ‘katjes’ in een vaas, die staan zo ongeveer eeuwig). En er zijn tegenwoordig prachtige droogbloemen, een goede investering. Maar natuurlijk niets zo huiselijk als een hele verse bos, dus eens in de zoveel tijd trakteer ik mezelf daarop. En in het allerergste geval koop je een paar nepbloemen, eenmalige investering, oneindig hygge.

LEES OOK: LIEF VOOR JEZELF ZIJN MOEILIJK? NEE HOOR, ZO DOE JE DAT!

Stress, of een burn out? Doe de Online Masterclass ‘Effectief omgaan met stress’ van STRESSED OUT, gebaseerd op de meest recente inzichten uit de psychologie, fysiologie en neurologie.  In 7 weken leer je stress te herkennen, voorkomen én op te lossen. Met oefeningen die wetenschappelijk bewezen zijn, écht helpen en een handig digitaal werkboek.

Veel werkgevers vergoeden deze Online Masterclass, omdat hij valt onder persoonlijke ontwikkeling en stressreductie, vraag bij je werkgever naar de mogelijkheden! Meer informatie over deze Online Masterclass vind je HIER.

Maaike Helmer is oprichter van multimedia uitgeverij STRESSED OUT en auteur van NIETS, mijn zoektocht naar innerlijke rust in tijden van alles’ (o.a. bekend uit Vrouw/Telegraaf, Grazia, Koffietijd en De Volkskrant).