10 x gratis ontspannende activiteiten om te doen bij slecht weer

We hadden al eerder dit artikel over gratis ontspannende activiteiten. Maar wat nu als het slecht weer is? Gelukkig hebben we ook daar tips voor. Met deze ontspannende, stressverlagende activiteiten kom jij ook dagen door met regen, sneeuw of ander weer en donkere dagen waarbij de zon ver te zoeken is.

1. Maak je huis extra hygge

In dit praktische artikel lees je over het hygge (gezellig, huiselijk) maken van je huis. Het is helemaal niet zo moeilijk. Fijne kaarsjes aan, een dekentje erbij, het gaat vooral om zachtheid en warmte en het gevoel creëeren van een heerlijke en persoonlijke cocoon.

2. Bel je ouders

Leven je ouders nog en heb je een goede band? Vergeet ze (bijvoorbeeld) niet te bellen en te laten weten hoeveel je van ze houdt. Vraag naar hun dag, vertel wat jou bezig houdt. Betrek ze bij je leven. Het is belangrijk die band te koesteren, je ouders te koesteren en je in hun liefde gekoesterd te voelen. Bij het koesteren van een onderlinge band worden ook nog eens je gelukshormonen gestimuleerd, zoals oxytocine, die stressverlagend zijn. Doen dus.

3. Maak een warme playlist

Tijdens rotweer kan het herlijk zijn om naar muziek te luisteren die je een geborgen gevoel geeft. Maak daarom een playlist waar je dat gevoel van krijgt. Wat daarop komt te staan is heel persoonlijk. Je kunt ook juist het tegendeel doen en een ‘extra zonnige’ playlist maken als tegenwicht voor het donkere weer buiten. Ook dat kan je een relaxed gevoel geven. Dansen en zingen? Beslist aan te raden. Bij beide komen ontspannende stoffen vrij en kun je (eventuele frustraties) kwijt.

4. Trek je meest comfortabele hangkleren aan en kruip onder de dekens op de bank

Heb jij een lievelingsvest of een lievelingspyjama of een lievelingstrainingspak desnoods? Doe die aan. Niets zo ontspannend als in je favoriete relaxoutfit een beetje thuis hangen. Niemand die het ziet. Genieten geblazen. En dan onder een dekentje op de bank. Heb je geen dekentje op je bank? Dan haal je toch gewoon je dekbed van boven? Kan jou het schelen. En lekker eronder kruipen. Waarom niet, toch?

5. (Her)lees een mooi boek

Lees een mooi boek dat je inzichten geeft over het leven (zoals ‘Niets, mijn zoektocht naar innerlijke rust in tijden van alles’, een spannende thriller, een luchtig boek over mensen Italiaanse landhuizen of een boek over een onderwerp waar je altijd al meer over hebt willen weten. Of herlees een goed boek uit je boekenkast (dat kan zó fijn zijn, je weet namelijk al wat er gaat komen en je weet ook al dat het niet gaat tegenvallen).

6. Maak iets creatiefs

Pak pen en papier en ga schrijven. Pak een canvas en kwasten en ga schilderen. Laat je creativiteit de vrije loop. Hartstikke goed en belangrijk ook voor je brein om tot ontspanning te komen.

7. Ga breien

De herhaling van de beweging zorgt voor een soort trance achtig en rustgevend effect, terwijl je tegelijkertijd meestal prima in staat bent om bijvoorbeeld een gesprek te voeren. Ideaal om te ontspannen. En je houdt er nog een trui, een vest of een mooie sjaal aan over ook.

8. Kijk een serie of film

We hadden al diverse kijk tips op stressedout.nl, zo schreven we al over ontspannende films en series die jullie zelf aanraadden, hadden we tips met de perfecte realityseries en hadden we een lijstje met feelgood films die je vandaag nog kunt gaan kijken. Genoeg om uit te kiezen dus.

9. Luister een goede podcast

Natuurlijk is de podcast van stressedout.nl zélf een aanrader, daar vind je vooral advies en tips over hoe om te gaan met stress en interessante inzichten (over bijvoorbeeld ontspannen) waar je mee verder kunt. Maar daarnaast zijn er zó veel andere podcasts die de moeite van het luisteren waard zijn, neem bijvoorbeeld dit lijstje met spannende podcasts. Heerlijk om naar te luisteren terwijl jij warm binnen zit en het buiten guur is. Graag gedaan!

10. Ga dagdromen

We zijn het nogal verleerd, maar dagdromen kan heel lekker zijn. Gewoon kijken naar dwarrelende sneeuw of vallende regen. Naar de bomen, die meewiegen in de wind. Naar de vogel in het vogelhuisje in je tuin. Tijdens dit soort rustig tot jezelf komen maak je de beste verbinding met jezelf én met je fysieke omgeving en kom je helemaal tot rust (als je daar meer over wilt weten, dan moet je dit lezen, daar wordt ook nog eens uitgelegd hoe dat werkt en waarom het zo heilzaam is). 

LEES OOK: DEZE 13 X ONTSPANNENDE ACTIVITEITEN KOSTEN JE HELEMAAL NIKS…

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *