Eerste hulp bij een rotdag: 5 x simpele tips

Gisteren had ik een slechte dag. Ik was kapotmoe, voelde me gewoon niet lekker, was stikchagrijnig en mijn concentratie was naatje. En daar baalde ik van. Ik was hard voor mezelf. 

Het liefst wilde ik dat meteen oplossen. Hup, schouders eronder. En weer door. Het zit in mijn aard om door te zetten. Ik kreeg dan ook niet voor niets een burn out. Maar hoe meer ik me verzette tegen hoe ik me voelde, hoe meer dat gevoel zich tegen míj leek te verzetten. Ik werd nóg vermoeider, nóg chagrijniger en kon me nóg minder concentreren. Ik zwom tegen mijn eigen stroom in, en kreeg een barstende koppijn op de koop toe.

Soms is je even overgeven het beste wat je kunt doen

Ik onderzocht de oorzaak (te druk, overprikkeling, verdrietig over het overlijden van onze kitten Wonder en een overload aan heftigheid van waar de wereld nu staat) en pakte die aan (sowieso moet je altijd naar de oorzaak kijken, natuurlijk), maar daarmee was het nog niet opgelost, want mijn energie was al drained. Pas op de plaats was het antwoord. Eigenlijk wist ik het ook wel; soms is je even overgeven het beste wat je voor jezelf kunt doen. Gewoon accepteren dat je een slechte dag, of een slechte midweek, of een slechte week hebt. Dat accepteren met dezelfde compassie die je voor een ander zou hebben. Dat vinden we moeilijk. Maar het is o, zo belangrijk. Voor JAN schreef ik een artikel over dit fenomeen: we vergelijken ons eigen lijden vaak met het lijden van een ander, het zogeheten comparative suffering. Niet zelden nemen we ons eigen lijden dan niet serieus. En dat is een valkuil. Als je jezelf niet serieus neemt, zorg je ook niet voor jezelf. Met alle gevolgen van dien.

Zou je voor een ander net zo streng zijn?

Want zou je tegen je partner, je kind, of tegen een goede vriend(in) zeggen dat hij of zij maar even de schouders eronder moest zetten en die moeheid, chagrijnigheid en slechte concentratie moest vergeten, want: kom op nou? Tuurlijk zou je dat niet doen. En toch zijn we wél zo hard voor onszelf. Omdat we denken dat we ons er wel even overheen kunnen zetten, door kunnen beuken. Terwijl juist zelfcompassie toe te passen op zo’n moment ervoor zorgt dat we kijken naar wat we écht nodig hebben. En als we dáár aan toegeven, dan los je het wél op. En nog duurzaam ook.

Wij mensen zijn geen robots

In mijn geval was dat: een voedzame, gezonde en verwarmende soep, heel vroeg naar bed gaan, even een aantal werkzaamheden die geen spoed hebben verschuiven, want ik heb het enorm druk. Maar ook: de tijd nemen om mijn favoriete onzinserie ‘The Real Housewives of New York City’ te kijken (voor meer fijne series, check dit). Me even overgeven aan dat het even niet gaat zoals ik wil met mijn energie. En dat is prima. Wij mensen zijn geen robots. Laten we onszelf dan ook niet zo behandelen.

Wat kun je doen als je een rotdag hebt? 5 x tips

 

1. Vraag jezelf: wat heb ik nu nodig?

Wat zou je op dit moment helpen?

2. Bouw rust in of zoek juist afleiding

Dit is afhankelijk van de oorzaak van waarom je je rot voelt. Is het vermoeidheid of overprikkeling? Bouw dan rust in. Pieker je? Zoek dan even afleiding om nú de druk van de ketel te halen. Dan kun je straks weer helder nadenken.

3. Durf te vragen

Heb je hulp nodig? Durf daarom te vragen.

4. Durf te delen

Durf ook je gepieker te delen als je piekert; dat kan helpen. Als er lucht bij komt, lucht dat op.

5. Omarm jezelf zoals je dat bij een dierbare zou doen

Zorg voor jezelf zoals je voor iemand zou zorgen die dichtbij je staat. Die zou je ook niet ‘zwak’ vinden en daar zou je liefdevol zorg voor dragen, toch?

Als je mee durft te gaan met de stroom van het leven, kun je soms ook even op je vlot zitten

Als je mee durft te gaan met de stroom die jouw leven heeft, is het soms ook tijd om rustig even op je vlotje te zitten totdat je weer genoeg gerust hebt om de volgende golf te kunnen pakken. Dan kun je daar namelijk extra van genieten. Soms is je even overgeven het beste wat je voor jezelf kunt doen en een daad van pure zelfliefde. En ondertussen kijk je tijdens het uitrusten even naar het uitzicht. Want dat is op zo’n moment van verstilling minstens zo mooi.

Minder stress ervaren met inzichten en oefeningen die gebaseerd zijn op de meest recente wetenschappelijke inzichten? We bieden nu de Online Masterclass ‘Effectief omgaan met stress’ aan, gebaseerd op recente kennis uit de psychologie, fysiologie en neurologie. In 7 weken ontdek je wat je ander kunt doen om stress te herkennen, voorkomen en op te lossen. Meer informatie vind je HIER.

LEES OOK: LIEVER VOOR JEZELF? DIT HOUDT JE TEGEN EN ZO LOS JE DAT OP!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *