3 x tips voor meer veerkracht in tijden van stress

‘Hoe gaat het met je?’ vroeg een vriendin me. Het antwoord dat ik gaf was eerlijk en recht door zee: ‘Nou soms voel ik me super goed en vijf minuten later ineens weer niet. ‘Soms weet ik niet hoe ik het allemaal aan moet pakken,’ zuchtte ik ‘en dan kruip ik het liefst onder een dekentje op de bank’ voegde ik er nog aan toe. ‘Doei, wereld, tot morgen!’

Door mijn burn out, maar ook door een ongeluk waar ik lange tijd niet van wist of ik volledig zou herstellen, leerde ik keer op keer opnieuw mijn veerkracht aan te spreken. Wat er bij mij dan soms gebeurt is dat ik me echt een slachtoffer voel en op wil geven. En dan, diep in mezelf, vind ik de kracht om weer omhoog te komen. De drie volgende tips helpen mij om mijn veerkracht te blijven ontwikkelen en trainen.

1. Mediteer

Je hebt vast vaker gelezen dat mediteren je hersenen traint en zodoende je focus verbetert. Wat het op de langere termijn ook doet is je veerkachtiger maken. Je traint namelijk de gebieden in je hersenen die met negatieve emoties te maken hebben om minder snel te reageren. Als resultaat voel je je na een tijdje rustiger, vrolijker, je hebt meer empathie en je leert jezelf kennen. En dan wordt het makkelijker om soepeler te reageren op onverwachte situaties. Als je nog nooit gemediteerd hebt kun je bijvoorbeeld de volgende oefening doen. Ga rustig zitten (bijvoorbeeld op een stoel) en sluit je ogen. Haal een paar keer diep adem en zorg dat je vooral goed uitademt. Laat je adem weer naar normaal gaan en volg deze rustig. Via je neus, naar beneden tot helemaal in je onderbuik. Dan kun je je adem tellen. In- uit: één. In-uit: twee. Als je afgeleid wordt door gedachten (‘ik kan dit niet’ of ‘wat een onzin’) of geluiden van buitenaf ga je zodra je dit opmerkt, gewoon weer terug naar je ademhaling. Je kunt ook een app gebruiken: Insight timer biedt heel veel (gratis) meditaties. Headspace leert je stap voor stap hoe je kunt beginnen met meditatie. Een paar minuten per dag maakt al snel een wereld van verschil!

2. Probeer jezelf continu terug te halen naar nu

Dit klinkt misschien een beetje vaag, maar denk er maar eens over na. Hoe vaak ben je echt hier en nu? Meestal denk je na over wat je straks gaat eten, hoe die presentatie gisteren ging of dat je zo meteen nog boodschappen moet gaan doen. Soms is het denken en soms wordt het piekeren. Over gisteren of morgen. Hoe moet het nu verder met deze gekke situatie in dit land. ‘Als er maar genoeg werk blijft en als ik de rekeningen maar kan betalen.’ Of dat gesprek met je collega waar je een beetje bozig reageerde. Dat had je eigenlijk anders willen aanpakken. Het nadenken en piekeren zorgt ervoor dat we niet écht hier en nu zijn. Terwijl er alleen maar nu is. In het nu, zijn er meestal weinig echte problemen. Ik zit nu bijvoorbeeld op een stoel te typen. Dat mijn hoofd probeert om me nog druk te maken over andere dingen, is eigenlijk niet relevant. Je hebt als het ware een verhalenverteller in je hoofd. Als je dit ontdekt, en ook met een afstandje kunt bekijken wat die verhalenverteller allemaal verzint, dan wordt het makkelijker om er afstand van te nemen. Wil je hier meer over lezen? In mijn boek Zout water beschrijf ik dit proces uitgebreid. Link: https://www.e-mergecoaching.com/zout-water/

3. Laat je inspireren

Laat je inspireren door een film of boek waarin de hoofdpersoon veel veerkracht heeft of kijk naar een documentaire die ‘uplifting’ is. Als je het even niet meer ziet zitten helpt het om je te laten inspireren, waardoor je zelf ook weer aanknopingspunten ziet om door te gaan! Een film die nog niet zo lang uit is en mij echt bij de keel greep en waar ik niet over uitgepraat raakte is Just Mercy. Over een jonge advocaat die pro bono aan de slag gaat met gevangenen op Death Row. Hij wordt continu tegengewerkt maar hij geeft niet op. Een prachtig boek over moed en doorzettingsvermogen is De waterdanser. Met waterige ogen, een dikke keel van het slikken en geïnspireerd om niet meer zomaar op te geven las ik dit boek uit. Natuurlijk kun je ook Maaike Helmers boek ‘Niets, mijn zoektocht naar innerlijke rust in tijden van alles’ en mijn eigen boek Zout Water gebruiken, die ook gaan over veerkracht, of, als je van een mooi sprookje houdt, Viktor en het vuur van Sarah Van Wolputte. 🙂 Tot slot: een documentaire op Netflix je helpt om moedig te zijn is: The call to courage van Brené Brown.

Zorg voor een samen

Waar ik me de afgelopen dagen vooral zorgen om maakte was over mijn tweede thuis – Kaapverdië, waar ik een aantal maanden verbleef en het grootste deel van dat eerder genoemde boek Zout water schreef. Mensen worden daar nu tot het uiterste getest, wat veerkracht betreft. Ze hebben geen inkomen door het ontbreken van toerisme en daardoor is er honger. En in sommige gevallen is er zelfs geen (drink) water meer. Samen met een groep vrienden stampten we een crowdfunding uit de grond om geld in te zamelen om mensen (wekelijks) een pakketje eten te geven. Onvermoeibaar werkten we door en in een week tijd stond de teller op 6000 euro. We zijn er nog lang niet maar we gaan door. Samen. En daar zit nog een laatste verborgen tip. Zorg voor een samen. Zoek mensen op die je stimuleren en zorgen dat je je goed voelt. Want samen is alles makkelijker.

Meer info over Annelies’ crowdfunding: je vindt hem hier.

LEES OOK: DE DAG DAT IK BESLOOT GEWOON GELUKKIG TE ZIJN…

Annelies is eigenaar van e-Merge coaching, waarbij ze mensen duurzaam helpt zichzelf te (her)vinden. Ze werkt als (groeps) coach en trainer op het gebied van energie- en stressmanagement. Ook spreekt ze professioneel over deze onderwerpen en werkgeluk. Wil je meer lezen van Annelies? Haar eerste boek ‘Zout water’ is hier verkrijgbaar.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *