Het drama van je verwachtingen

Hoe zit het met jouw verwachtingen van anderen? En wat zeggen die over de verwachtingen die je hebt van jezelf, en van het leven? Mariette legt uit waarom je je verwachtingen eens in een ander licht kunt zetten.

Begrip, vlotte babbel, humor, goed/verzorgd uiterlijk, goede looks, verzorgd en fit, empathisch, acceptatie, behulpzaam, oprechte interesse, erkenning, initiatief nemen, lekker open, mij gelijkwaardig behandelen, mij uitdagen in dingen en het nadenken over dingen, waardering voor mij, sportief, goede gesprekspartner, dat hij sensitief is richting mij en we daarover goede gesprekken kunnen voeren, zelfbewustzijn, lief zijn voor mij, mij steunt in mijn keuzes, mij neemt voor wie ik ben, trouw, diepgang, niet te voorspelbaar, houden van knuffelen, emotionele connectie, diepe gesprekken, chille vibe, mij als prioriteit stellen, dat hij zijn best blijft doen voor mij en mij altijd probeert te begrijpen.

Zomaar een greep uit de lijstjes met verwachtingen van een groep vrouwelijke studenten tijdens de College Tour van de Liefde webinar die over, jawel, verwachtingen ging. De vraag was of iedereen een top drie lijstje wilde maken met verwachtingen die zij heeft van een huidige of toekomstige date of partner. Toen we klaar waren, vroeg ik aan de student met de verwachting ‘mij neemt voor wie ik ben’ of zij dit zelf leeft. Neem jij jezelf voor wie je bent?  Mmm, nou nee, niet echt, was haar antwoord.

We plakken verwachtingen op iedereen om ons heen

Verwachtingen, we staan ermee op en we gaan ermee naar bed. We plakken ze niet alleen op dates of partners, maar op vrijwel iedereen om ons heen, en vaak het meeste op onszelf.  We moeten, willen, vinden en verwachten een hoop van onszelf. De strenge en kritische stem die op onze interne radio hoorbaar is, staat vrijwel altijd op volume tien. En zo streng en kritisch zijn we dus ook naar anderen.

Wat we in onze jeugd misten, proberen we alsnog te krijgen

Als ik naar mijn verwachtingen kijk, dan zijn het vooral dingen die ik ook veel gemist heb in mijn opvoeding, aldus een van de studenten. Een treffende observatie en heel herkenbaar voor anderen. Dat wat we in onze jeugd gemist hebben, proberen we alsnog te krijgen van een date of partner. Maar wat als die date of partner, of wie het ook is, dat helemaal niet kán geven, omdat hij of zij dat zelf niet leeft? En is het überhaupt de taak van de ander om dat wat we zelf gemist hebben voor ons op te vullen?

In welke mate accepteer je jezelf?

Of iedereen nog een keer naar haar lijstje wil kijken. In welke mate accepteer je jezelf, toon je oprechte interesse in de mensen om je heen, behandel je mensen gelijkwaardig en heb je waardering voor jezelf?  We zijn het erover eens dat we wat milder naar onszelf mogen zijn, en daarmee naar anderen, en onszelf eerlijk de vraag morgen stellen in welke mate we zelf kunnen voldoen aan de verwachtingen die we hebben.

Hoe minder verwachtingen, hoe vrijer de relatie voelt

Ik merk zelf wat voor ruis verwachtingen creëren in relaties, welke relatie dan ook. En hoe fijn het is om hier eerlijk het gesprek over aan te gaan, allereerst met mezelf, en vervolgens met anderen.  Ik merk dat hoe minder verwachtingen ik heb van anderen, hoe vrijer de relatie voelt en er meer ruimte is voor intimiteit, verbinding en lichtheid. Hoe minder verwachtingen we hebben, des te meer we kunnen ontspannen in een relatie en elkaar de ruimte geven om te zijn waar we zijn en te laten zien wie we zijn. Daarom vind ik de zon een mooie reflectie. Die komt op, schijnt en gaat weer weg. Om vervolgens de volgende dag weer op te komen. Die schijnt, zonder enkele verwachting.

LEES OOK: ZO GA JE OM MET (TE HOGE) VERWACHTINGEN DIE ANDEREN VAN JOU HEBBEN… 

EN: IN DEZE PODCAST HOOR JE ALLES OVER OMGAAN MET VERWACHTINGEN DIE JIJ VAN ANDEREN HEBT…

Mariette Reineke is freelance journalist voor nieuws.nl, ze deelt haar dagelijkse leven op heartstorm.nl, is lifestyle coach en is mede-initiatiefnemer van Stichting Verkering met Jezelf.

Binnenkort start op stressedout.nl de eerste Online Masterclass: in 7 weken leer je effectief omgaan met stress, op basis van de laatste fysiologische, psychologische en neurologische inzichten. Schrijf je in voor de Minder Stress Mail en we houden je op de hoogte!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *