Overthinking en piekeren: dit doe je eraan

De overthinker, de piekeraar. Als je tien cent zou krijgen voor elke gedachte die je meer dan eens gewogen hebt in je hoofd, zou je nu op de Bahama’s kunnen gaan rentenieren. Herken je onderstaande? Dan hebben we gelukkig wat tips.

Zodra het licht uitgaat, gaan jouw hersenen aan

Vooral zo rond een uur of twaalf ’s nachts, gaan je hersenen overuren maken. 
Hersenen vinden het heerlijk ergens op te kauwen. Wat dan ook. De jouwe zijn wat dat betreft verslaafd aan mentale kauwgom.

Je hebt regelmatig last van l’esprit d’escalier

Oftewel: je bedenkt je láter altijd wat je had moeten doen in een bepaalde situatie, wat je had kunnen zeggen, of hoe je iets op een ‘betere’ manier had kunnen aanpakken. En dat laat je maar moeilijk los.

Je vindt beslissingen maken moeilijk

Want je bekijkt altijd alles van alle kanten, dus je weet wat je mist als je beslissing A maakt. Aan de andere kant, als je beslissing B maakt, mis je weer dat-en-dat van beslissing A. Enzovoort, undsoweiter

Je vat dingen sneller persoonlijk op

Kijkt iemand onvriendelijk naar je, dan verbind je daar soms overhaaste conclusies aan (mag-ie me soms niet?), omdat je alle opties openhoudt, dus niet alleen de optie: ‘Wat een chagrijn’.

Je overthinkt zelfs het overthinken

Ja, deze is meta, hè? Maar het kan. Piekeren over het feit dat je eigenlijk teveel piekert. Niet erg constructief natuurlijk, maar je bent een overthinker of je bent ’t niet.

Heb je vijf van de vijf? Gefeliciteerd: je gaat door voor de wasmachine! Maar even serieus: het kan soms best vervelend zijn voor jezelf. Daarom wat tips.

1. Zet een kookwekker

Per dag mag je vijftien minuten ontzettend piekeren en overal zwaar over nadenken, met behulp van een kookwekker die je op vijftien minuten zet. Dit helpt je om op andere momenten níet zo in je hoofd te zitten.

2. Praat het van je af

Je zorgen met anderen delen helpt om ze (als dat kan) te kunnen relativeren of om emotionele steun te krijgen. Het is belangrijk dat je je zorgen deelt. Een andere, extra, blik op de dingen kan je vaak het gevoel geven dat je niet alleen bent en dan neemt het overthinken af.

3. Doe er iets mee

Veel mensen vinden troost of kunnen hun gevoelens verwerken door deze om te zetten in bijvoorbeeld kunst, of muziek. En ook schrijven, het gewoonweg op papier zetten, kan heel goed werken om je zinnen te verzetten en je verhaal letterlijk een plek te geven.

4. Ga uit van het worst case scenario en denk dan dóór

Vaak ontwikkelen we angst voor de angst. Interessant is het om dóór te denken op het moment dat het echt spannend wordt in je hoofd. Wat is het ergste wat kan gebeuren? En dan? En dan? En dan? Vaak zul je zien dat je allerergste scenario’s niet zo realistisch zijn en als ze wél heel erg zijn, dat je die ook nog aankunt. We zijn sterker dan we denken.

5. Mediteer

Je hersenen doen niets liever dan bezig zijn. Dit staat ook wel bekend als ‘the monkey mind’. Geef je je hersenen niets te doen, dan staan ze onophoudelijk in je oor te tetteren met gedachten. Mediteren lijdt ze af; zij hebben iets te doen en jij hebt rust. Hoe vaker je mediteert, hoe minder monkey mind.

6. Beweeg

In beweging komen is een probaat middel om je hersenen even met iets anders bezig te laten zijn dan met herkauwen. Ga wandelen, hardlopen, in de tuin werken, anything waar je vooral je lichaam bij gebruikt.

7. Realiseer je dat piekeren zelden iets heeft opgelost

Heb je ergens invloed op? Dan heeft het geen zin erover te piekeren want moet je gewoon gaan handelen. Heb je ergens géén invloed op? Dan heeft het ook geen zin erover te piekeren. Want piekeren zorgt niet dat je er opeens wel invloed op hebt. Good to know, toch?

Stress, of een burn out? Doe de Online Masterclass ‘Effectief omgaan met stress’, gebaseerd op de meest recente inzichten uit de psychologie, fysiologie en neurologie.  In 7 weken leer je stress te herkennen, voorkomen én op te lossen. Met oefeningen die wetenschappelijk bewezen zijn, écht helpen en een handig digitaal werkboek.

Veel werkgevers vergoeden deze Online Masterclass, omdat hij valt onder persoonlijke ontwikkeling en stressreductie, vraag bij je werkgever naar de mogelijkheden! Meer informatie over deze Online Masterclass vind je HIER.

Maaike Helmer is oprichter STRESSED OUT: de eerste (online) uitgever ter wereld op dit gebied. Eind 2018 verscheen haar boek ‘NIETS’, over meer innerlijke rust in tijden van alles. Het boek – lees hier een preview – kreeg veel landelijke media aandacht in o.a. Flow, Koffietijd, JAN, Elle, Flair, De Telegraaf en Trouw en wordt vergeleken met ‘Eten, bidden, beminnen’ van Elizabeth Gilbert.