Hoe herstel je als ouder van een persoonlijke crisis?

Hoe herstel je als ouder van een persoonlijke crisis (zoals een burn out, depressie, angststoornis, rouw…) binnen een gezinssituatie? Uit eigen ervaring weet ik dat dat geen evident gegeven is.

Je krijgt de raad om goed te rusten en voor jezelf te zorgen, maar het gezinsleven kan je nu eenmaal niet op uit zetten, dat blijft draaien. Hierdoor gaan er juist heel veel mensen extra over hun grenzen, want tijd om er te zijn voor jezelf, die is er niet. Alle energie gaat naar het rechthouden van het gezin en vaak, bijkomend, je relatie. De spanningen lopen na een tijd zodanig op, dat er geen ruimte is voor herstel en de crisis vaak onnodig ingewikkeld wordt en soms uitmond in een echt drama.

Ik miste de kijk op de context

In mijn zoektocht naar hulp, heb ik altijd de kijk op de context gemist. Hulpverleners willen je, met de beste wil van de wereld, individueel helpen, maar vergeten dat een hele omgeving óók met jou mee in crisis is. Als mama kan je niets loslaten, als je niet voelt dat het overgenomen wordt. Kinderen en partners en anderen die rond de persoon in crisis staan, hebben vaak ook hulp nodig en kunnen tegelijkertijd een rol vervullen in het herstel. Samen is altijd makkelijker dan alleen. Het innerlijke proces, dat de taak heeft tot diepe transformatie en het worden van wie je werkelijk bent, kan enkel plaatsvinden in een veilige omgeving. Wanneer ieder gezinslid gezien en gehoord wordt, kan er gewerkt worden naar een harmonieuze omgeving waarin iedereen zichzelf mag zijn.

Als je constant voelt dat alles van jou afhangt, neemt de stress niet af

Op deze manier haal je de druk ook van de te herstellen persoon, want als je constant voelt dat alles van jou afhangt, dan neemt de stress niet af en dat is wel een basis vereiste voor herstel. In tijden, tijden dat gezinnen heel veel samen zijn, lijkt het me belangrijk, om, nóg meer dan anders, de ruime context te bekijken. In crisissituaties zit altijd een groeikans en als je dat proces goed laat begeleiden, kom je er met z’n allen doorheen. Daar is mijn gezin het bewijs van.

Zodat het gezin kan praten over gevoelens die vaak binnenin vast blijven zitten

Uit deze persoonlijke ervaring ontstond ook het kinderboek dat ik schreef, ‘VIKTOR EN HET VUUR’ , waar intussen ook een e-book van is verschenen, juist nu, om gezinnen ook in deze tijd een helpende hand te bieden het sámen te doorstaan. Om samen als gezin te lezen en te beleven zodat iedereen kan praten over de gevoelens die vaak binnenin blijven vastzitten. Laat het niet ontaarden in een drama, maar ga op zoek naar de juiste begeleiding. Het is gek om te zeggen, maar ik wil mijn boek ten sterkste aanraden aan iedereen die nood heeft aan een houvast en een toekomstperspectief. Verkrijgbaar via bijvoorbeeld deze link op stressedout.nl.

Met liefde.

Sarah.

LEES OOK: LIEVE OUDERS, STOP ALSJEBLIEFT MET JE SCHULDIG VOELEN…

Sarah Van Wolputte schreef het boek Viktor en het vuur, stress, burn out en balans in kindertaal van uitgeverij STRESSED OUT, een sprookje, en het allereerste kinderboek dat stress, burn out en balans uitlegt op kinderniveau en kinderen helpt om te gaan met de lastigheden van het leven. Psychiater Prof. Dr. Dirk De Wachter schreef het voorwoord, omdat hij zich schaart achter het belang van dit boek. Het boek kun je hier direct bestellen. Sarah is auteur en moeder van 3 kinderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *